مجسمه سازی با چوب

05 خرداد

تاریخچه مجسمه سازی با چوب

یکی از هنر هایی که زیبایی چوب را چند برابر می کند، پتینه کاری روی چوب می باشد. ایرانیان این مردمان هنر دوست که به تمامی رشته های هنری از جمله سنگ تراشی، دوزندگی و ... توجه نشان داده اند و مهارت های بی نظیری به خرج داده اند، اما در فن مجسمه سازی علاقه زیادی از خود نشان نداده اند و برای ساخت مجسمه کاملا بی علاقه بوده اند، این بی علاقه بودن از پیش از اسلام تا بعد از آن ادامه داشته است. در ایران بزرگترین مجسمه ای که تا به حال یافت شده است با نام آیاپیر می باشد، جنس این مجسمه برنزی می باشد. اما تندیس های کوچکی از دوره سلطنت اشکانیان و ساسانیان به جای مانده است. اما امروزه ایرانیان توجه زیادی به این هنر زیبا مجسمه سازی با چوب داشته اند. این هنر تبلوری از فکر، خلاقیت و هنر است. امروزه تکنولوژی های زیادی برای ساخت مجسمه ها به وجود آمده است اما این باعث نشده است که هنر دوستان به دنیای سنتی کمتر شود. چوب در این هنر دارای ظاهری خشن اما باتنی زیبا و لطیف است و این هنرمند است که با هر بار خراشیدن این مجسمه روحی تازه را در آن کشف می کند. وسایل چوبی در خانه نیز روحی تازه را به خانه می آورند و موجب گرما می شوند، از این رو یکی از بیشترین مجسمه سازی هایی که مورد توجه قرار گرفته است مجسمه سازی با چوب می باشد.

مجسمه سازی با چوب

مجسمه سازی رشته ای هنری است که ریشه در دوران باستان دارد و با نام های پیکرتراشی یا تندیس گری نیز شناخته می شود. مجسمه سازی یک هنر است برای شکل دادن به اشیای بی جان، این هنر را می توان در ابعاد مختلف به کار گرفت. آنچه مورد توجه است تاثیری است این مجسمه ها بر روح و روان انسان ها می گذارند، از این رو مجسمه سازی تنها شکل دادن نیست این شکل دادن باید همراه با بیان موضوعی صورت پذیرد. در بعضی موارد دیده شده است که مجسمه ای ظاهری خاص و یا موضوعی واضح ندارد اما با کمی دقت می توان مفهوم اصلی آن را درک کرد و با آن ارتباط بر قرار کرد. برای مجسمه سازی مدرن و انتزاعی باید درک دقیقیاز آن د اشته باشیم تا بتوانیم آن را خلق کنیم. شما می توانید مجسمه هایی درست کنید و آن را روی میز های شیشه خود قرار دهید و میزهای خود را به وسیله آنها دیزاین کنید. برای پتینه کاری روی شیشه با هنری آنلاین همراه باشید.

خراطی چوب

در خراطی تنها از یک ابزار برای برش دادن و شکل دادن به اشیاء چوبی استفاده می شود. و کل کار تنها روی یک ماشین تراش یا چرخ خراطی می چرخد. خراطی نیز یکی از دیگر  فرآیند ها برای مجسمه سازی با چوب می باشد. خراطی یکی از زیبا ترین کار هایی است که می توان با چوب انجام داد.  برای اطلاع از و پتینه کاری روی دیوار با ما همراه باشید.

پتینه کاری روی چوب

زمانی که چوب ها کهنه می شوند یا زمانی که می خواهند از آنها محافظت کنند و حتی در بسیاری از موارد برای زیبایی بیشتر چوب ها آنها را رنگ می زنند. رنگ پذیری چوب وابسته به نوع و بافت چوب متفاوت است. اما برخی از رنگ های دیگر خاصیت پوششی دارند و موجب می شوند تمام رده های چوب مخفی شود و در واقع زیبایی چوب را از آن می گیرند. پتینه کاری نیز یکی از راهکار های رنگ آمیزی چوب می باشد و از آنجایی که پتینه کاری به خودی خود بافت هایی را ایجاد می کند برای ایجاد رده روی چوب مناسب می باشد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با پتینه کاری روی سفال با ما همراه باشید.

روش های مختلف مجسمه سازی با چوب

منبت کاری

خراطی

معرق کاری

پیکرتراشی

قابلیت هایی که برای انتخاب یک چوب باید در نظر گرفته شود می تواند متشکل از انتخاب چوب سخت و نرم باشد چرا که شکل مجسمه شما را تغییر دهد. علاوه بر این ابزار های زیادی برای این کار می تواند در دسترس شما قرار گیرد از این رو انتخاب ابزار مناسب و انتخاب افراد صاحب نظر بسیار با ارزش می باشد.

منبت کاری روی چوب

منبت کاری یکی از تکنیک هایی است که برای مجسمه سازی با چوب به کار می رود، در این روش ابتدا به وسیله ی ابزار های دستی روی چوب کار می کنند و بعد از آن به وسیله ی ابزارهایی برقی و قوی مانند اره برقی به مجسمه خود شکل می دهند. چندین روش برای مجسمه سازی با چوب وجود دارد که می تواند متشکل از تراش چوب با چاقو، بر جسته کاری، درودگری و آدمک یا کاریکاتور سازی، مغار چاقویی باشند.

چوب ها چگونه تهیه می شوند

چوب هایی مانند چوب راش، ملچ، چنار، گردو، توت و … از جنگل های داخل ایران تهیه می شوند ولی چوب روسی از کشور روسیه که در شمال کشور ایران قرار دارد تهیه می گردد.چرا که این چوب ها در داخل کشور موجود نمی باشند، چوب روسی از درخت کاج به دست می آید که در جنگل های روسیه بریده می شود و بعد آنها را به کارخانه ها می برند و به ابعاد مختلفی آنها را تراش می دهند و به صورت پالت بسته بندی در می آورند و بعد از آن به کشورهای مختلف صادر می کنند. زمان قطع درختان در روسیه از اردیبهشت ماه آغاز می شود و تا شهریور ماه ادامه دارد و این بدان معنا است که در مابقی سال جنگل های روسیه یخ بندان است و افراد قادر به کار کردن در جنگل های یخی نمی باشند.

نظر خود را وارد نمایید.

خبرنامه

دریافت آخرین اخبار
back to top